سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تمهیدات

بسم الله الرحمان الرحیم

تاکید مقام معظم رهبری در چند سال اخیر بر تولید علم برای پیشرفت، نقشه راه را برای ما ترسیم می نماید؛ حضرت آقا در جمع های گوناگون بر این مساله تاکید می ورزند، از جمع های دانشجویی تا صنایع گوناگون تولیدی و کارهای تحقیقاتی و اخیرا نیز در جمع کارگران نمونه سراسر کشور فرمودند « چند سال است که من روى مسئله‌ى علم تکیه میکنم و الحمدللَّه چرخهاى پیشرفت علمى و تولید علم در کشور به حرکت درآمده است؛ البته باید باز هم سرعت بگیرد، هنوز اول راهیم.»

این مساله وظیفه ما دانشجویان را در این زمینه سنگین تر می نماید؛ چه اینکه می بینیم که فقدان دانش و علم بومی مخصوصا در علوم انسانی چه وضعیتی ایجاد کرده است. ترجمه علم غربی(Science) ،آن هم برای 20- 30 سال قبل، دانشجویان علوم انسانی را از خود باوری دور کرده و به سمت تمدن غرب و ارزشهای مادی آن سوق داده است. و این مساله تکلیف ما را سخت تر می کند در مبارزه تمدنی.

البته باز نیز شاهدیم که ولی امر مسلمین در بیانات شان در جمع های گوناگون تمدن غرب و مولفه های آن را متناسب با مخاطبان دیدار ها به چالش می کشند و آن را زیر سوال می برند و در کنار آن شکل کلی تمدن ایرانی-اسلامی را به ما نشان می دهند. ایشان درباره رابطه‌ى کارگر و کارفرما فرمودند:« هر دو روشى که در دنیاى متعارفِ زمان ما معمول بود - روش سوسیالیستى و روش سرمایه‌دارى - غلط است. در منطق تفکر سوسیالیستى، کارگر و کارفرما دو تا دشمن بودند در مقابل هم؛ دو تا دشمن، به خون هم تشنه؛ این تحلیلشان بود. راه‌حلى هم که نشان دادند، راه‌حل ضایعِ باطلِ غلطى بود: مالکیت دولت بر همه‌ى منابع تولید و ابزارهاى تولید؛ که بعد از گذشت چند دهه، به آن فضاحت انجامید. آن یک نگاه بود، که نگاه دشمنى و ستیزه‌گرى بین کارگر و کارفرما بود. نگاه دیگر، نگاه منطق غربى است که کارفرما سلطان کارگر است، صاحب‌اختیار کارگر است، کارگر ابزارى است در دست او و در اختیار او. این هم تحقیر شخصیت انسان است؛ غلط اندر غلط. هر دو نگاه، غلط است.»

و نمای تمدن ایرانی-اسلامی را در این زمینه این گونه تصویر کردند: « نگاه اسلام، نگاه همکارى است. اینها دو تا عنصرند؛ وقتى که با هم ترکیب شدند، کار به وجود مى‌آید... دو عنصر به جاى اینکه با هم ضد باشند تا تولید یک موجود سومى را بکنند، با هم التیام پیدا میکنند تا موجود سومى به وجود بیاید. این، نگاه اسلام است؛ نگاه طبیعت، نگاه سنت الهى و قوانین آفرینش. در همه‌ى قضایاى عالم همین جور است؛ از قضایاى طبیعى، تا قضایاى سیاسى، تا قضایاى تاریخى، اقتصادى و غیراقتصادى... یک رابطه‌ى سالم، اخلاقى و انسانى بین خودشان تعریف کردند، آن وقت فضا میشود فضاى گسترش تولید. علاوه بر پیشرفت مادى، معنویت هم به وجود مى‌آید. این، نگاه ماست.»

و برای رسیدن به این نگاه بومی باید حرکتی با اخلاص داشته باشیم « نسبت به گذشته، ما خیلى جلوئیم؛ اما نسبت به آنچه که شأن ملت ایران است، نسبت به آنچه که لازمه‌ى میراث تاریخى ماست، نسبت به آنچه که باید ایران در مجموعه‌ى کشورهاى دنیا باشد، ما عقبیم؛ باید جلو برویم. خیلى کار لازم داریم. من که عرض میکنم «همت مضاعف»، براى این است. همتمان فقط این نباشد که حالا این سنگ را از جلوى پایمان برداریم - این که چیزى نیست - همتمان باید رسیدن به سر قله باشد. همت مضاعف یعنى این. خوب، این مفت به دست نمى‌آید؛ این با حرف زدن و گفتن و به‌به و چه‌چه کردن به دست نمى‌آید؛ این با ورود - به معناى حقیقى کلمه - توى میدان کار و ابتکار به دست مى‌آید.»

و در آخر باید قدر خودت را بدانی که بعدها غبطه نخوری « ظرفیت من و شما خیلى بیش از اینهاست عزیزان من! ... ملت ایران مثل همان جوانِ بااستعدادِ خوش‌اندامِ داراى ظرفیتى است که اگر چنانچه تلاش لازم را بکند، میرسد به آن قله، میشود ستاره. ملت ایران اینجورى است؛ این را نشان هم داده. اینها ادعا نیست، شعار نیست؛ اینها واقعیتهائى است که از لحاظ مطالعات براى ما روشن بود، تجربه‌ى این سى سال هم براى ما آن را مثل روز واضح کرد.»

«این جوان خیلى بااستعداد است؛ این ملت خیلى پرظرفیت است؛ این نیروى انسانى خیلى باارزش و نازنین است. از این باید استفاده کرد. پس ما میتوانیم. همت مضاعف معنایش این است که این ظرفیت را به فعلیت برسانیم.» پس یا علی برادر! که نصر خداوند نزدیکه...


[ پنج شنبه 89/2/9 ] [ 12:23 صبح ] [ میثم ]
درباره وبلاگ

میثم
امام(ره) به ما آموخت «انتظار تنها در مبارزه است» و «بیداری اسلامی» که امام خامنه ای نویدش را داده اند و ما شاهدیم....*** ***باش تا صبح دولتت بدمد//کاین هنوز از نتایج سحر است***

جنبش letter4u

لینک دوستان

موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 38
بازدید دیروز: 84
کل بازدیدها: 613904