سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تمهیدات

بسم الله الرحمان الرحیم

 ما خیلی ادعا داریم! نه؟ درباره ولایت پذیری هم خیلی ادعایمان می شود! نه؟ اما در عمل چگونه ایم؟ بارها در صلوات شعبانیه خوانده ایم «المتقدم لهم مارق و المتاخّر هنهم زاحق و اللازم لهم لاحق»؛ اما آیا آن گونه که باید حق این عبارات را به جا آوریم زیسته ایم؟ امیدوارم که در حرف نمانیم و در زمان غیبت امام عصر علیه السلام ، در ولایت ذوب شویم همان گونه که شهدا ذوب شدند و به انوار الهی ملحق گشتند. حال در اینجا فرازی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای دفتر رهبری و سپاه حفاظت ولى امر آمده است. خودت را محک بزن ؛ کجای کاری در سال همت و کار مضاعف؟ولی امر

شعبان؛ماه فرصت

   «خود ماه شعبان هم عزیزان من! با قطع نظر از این تولدها و ولادتهاى مبارک، عید است؛ عید تقرب و توجه به خداوند و توسل قلبى به ساحت ربوبى؛ فرصت بزرگى است براى نورانى کردن دل و جان انسان و آماده شدن انسان براى ورود در ضیافت ماه مبارک رمضان. با این چشم نگاه کنیم به ماه شعبان؛ ماه فرصت عبودیت خداوند و فرصت خودسازى.»

انگیزه­ی کار بزرگ

   «کارهاى خوب، کارهاى بزرگ، فقط با انگیزه‌هاى ممتاز و از اعماق دل برآمده انجام میگیرد. کارهاى بزرگ را به صورت دستورى و تشریفاتى و ادارى و اینها نمیشود انجام داد.»

انگیزه های بالا

   «آن کسى که از لحاظ کمیتِ کار خیلى وقت خود را صرف میکند و از وقت استراحتِ خودش میزند، انگیزه‌ى بالائى دارد؛ این یک چیز برجسته‌اى است. ما چنین روحیه‌اى را دیده‌ایم؛ در همین جا هم هست.»

اعتقاد حضرت آقا

   «بنده معتقدم کار بایستى جورى برنامه‌ریزى و تنظیم بشود که انسان بتواند به خانواده‌ى خود، به فرزندان خود، به روابط عاطفى بپردازد؛ خودش را له نکند.»

انواع کار

   «یک نوع کار برجسته، کارهاى کیفیتى است؛ کار را با کیفیتِ خوب انجام دادن، به شکل عالى‌تر انجام دادن.»

   «یک نوع کار، ابتکار و آفرینش کار است؛ پیدا کردن راه‌هاى نو، شیوه‌هاى نو، شیوه‌هاى کارآمدتر؛ چه در کارهاى محدود، چه در کارهاى کلان. فکر لازم دارد، تلاش لازم دارد.»

لازمه ایمان و آگاهی

   «بدون انگیزه، بدون یک عامل درونى، اینجور کارهاى برجسته، چه از لحاظ کمّى، چه از لحاظ کیفى، امکانپذیر نیست. این انگیزه چیست؟ این انگیزه، ترکیبى است از ایمان و آگاهى. این دو چیز به انسان انگیزه میدهد: ایمان داشته باشد، آگاهى هم داشته باشد.»

کار زیر نظر خداوند متعال

   «انسان براى کار انگیزه دارد. یک عامل درونى، انسان را وادار میکند. انسان نیاز را بفهمد، به نتیجه ایمان داشته باشد - و براى مردم مؤمن، در زیر نظر خدا بودن را هم بداند - این میشود انگیزه‌ى کامل. بعضى‌ها این اعتقاد را دارند، این آگاهى را دارند، این ایمان به نتیجه را دارند، اما خدا ندارند؛ آنها انگیزه‌شان کمتر است. اما وقتى من و شما میدانیم کارى که میخواهیم انجام بدهیم، کارى که داریم انجام میدهیم، کارى است براى خدا، کارى است براى نظام اسلامى، کارى است براى مردم و به سود مردم، و خدا این را مى‌بیند، و اگر دیگران نفهمند، دیگران ما را تحسین نکنند، آفرین نگویند، براى ما کف نزنند، اما خداى متعال مى‌بیند و قدر میداند و پاداش میدهد. امام حسین در روز عاشورا فرمود: «انّ ذلک بعین اللَّه»؛ مى‌بینم که کار من زیر نظر خداست.»

فقط خدا؛ همین

    « «و قالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل»؛(آل عمران: 173) گفتند خدا کافى است، کار موکول به خداست. ببینید این چه معرفت عظیمى است. کار را شما دارى میکنى، بازوى شما دارد کار میکند، فکر شما دارد کار میکند، قلم شما دارد کار میکند؛ اما کار، کار خداست؛ موکول به اوست. موکول به خدا بودن معنایش این نیست که ما کنار بنشینیم، بگوئیم خدا خودش درست کند؛ نه، خدا اینجورى درست نمیکند. اینکه من و شما یک کارى را انجام بدهیم، مغرور بشویم و خیال کنیم ما بودیم که کردیم، خیال کنیم که ما یک کار برجسته انجام دادیم، این هم غلط است، این هم نادرست است. اگر خداى متعال کمک نکند، اگر هدایت نکند، اگر توفیق ندهد، هیچ کارى نمیتوانید بکنید؛ هیچ نتیجه‌اى را هم به دست نخواهید آورد.»

شکل درست کار

    «شما از یک طرف به خدا توکل کردید، از خداى متعال استمداد کردید، خدا را حاضر و ناظر دانستید، خدا را صاحب کار خودتان دانستید، و از طرف دیگر همه‌ى نیرویتان را پاى کار آوردید، این میشود همان شکل درست. «قالوا حسبنا اللَّه و نعم الوکیل»؛ این توصیف اینهاست. نتیجه‌ى کارشان هم در آیه‌ى بعد ذکر میشود: «فانقلبوا بنعمة من اللَّه و فضل لم یمسسهم سوء و اتّبعوا رضوان اللَّه».(آل عمران: 174)»

درسی برای ما

    «چهار تا آیه در تعقیب نماز صبح ذکر شده - که در کتاب مفاتیح الجنان هم هست - میتوانید مراجعه کنید و آنها را بخوانید. هر کدام از این آیات هم که ذکر شده، یک نتیجه‌اى دنبالش آمده است: «و افوّض امرى الى اللَّه انّ اللَّه بصیر بالعباد. فوقیه اللَّه سیئات ما مکروا».(غافر: 44 و 45) «لا اله الّا انت سبحانک انّى کنت من الظّالمین. فاستجبنا له و نجیّناه من الغمّ و کذلک ننجى المؤمنین»،(انبیاء: 87 و 88) که آیه‌ى جناب یونس است. آیه‌ى دیگر، همین آیه‌اى است که قبلاً تلاوت کردم: «حسبنا اللَّه و نعم الوکیل. فانقلبوا بنعمة من اللَّه و فضل لم یمسسهم سوء». آیه‌ى چهارم هم «ما شاء اللَّه لا قوّة الّا باللَّه»(کهف: 39) است که مال آن قضیه‌ى دو برادر است. اینها براى ما درس است. وقتى انسان احساس میکند که کار بزرگ است، کار باارزش است، کار داراى تأثیر اجتماعىِ کلان است، انگیزه‌اش بیشتر میشود.»

به فکر ماندنی باش!

    « آنچه که میماند، اثر این کار است در دیوان الهى؛ این از بین نمیرود.»

    « آنچه بر دل ما میگذرد، آنچه بر ذهن ما میگذرد، آنچه در خلوات انجام میدهیم، همه بدون هیچگونه کم و زیادى منعکس است و در روز قیامت اینها آشکار میشود؛ «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره. و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره».(زلزال: 7 و 8) ظاهر آیه این است که این عمل تجسم پیدا میکند و انسان خود آن عمل را مى‌بیند. عمده این است که این عمل میماند؛ به فکر این ماندنى باشیم.»

---------------  ---------------   -----------------

... از مناجات شعبانیه غافل نشو!؛ فایل صوتی با صدای حاج مهدی سماواتی


[ دوشنبه 89/5/11 ] [ 11:1 عصر ] [ میثم ]
درباره وبلاگ

میثم
امام(ره) به ما آموخت «انتظار تنها در مبارزه است» و «بیداری اسلامی» که امام خامنه ای نویدش را داده اند و ما شاهدیم....*** ***باش تا صبح دولتت بدمد//کاین هنوز از نتایج سحر است***

جنبش letter4u

لینک دوستان

موضوعات وب
امکانات وب
بازدید امروز: 21
بازدید دیروز: 84
کل بازدیدها: 613887